Så använder jag OpenOrienteering Mapper på Androidtelefon

oom

Som jag skrivit tidigare håller jag på med en karta över en ny lekplats i Trollhättan. Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter att använda OpenOrienteering Mapper (OOM) på en Androidtelefon (Samsung S5) för fältarbetet.

Det finns två versioner av OOM till Android och jag hittade inte vad det var för skillnad så jag testade. Typiskt var det den andra jag testade, Android armeabi_v7a, som fungerade på min telefon.

När jag sedan fick öppnat en karta kunde jag inte spara. Det visade sig att i en del fall kunde man inte spara på SD-kortet. När jag ändrat till telefonens minne gick det fint.

Efter lite testande hemma känns skärmen lite för liten, inte helt oväntat. Att bara använda fingrarna fungerar inte, en penna är ett måste.

Det finns en funktion där man kan göra små noteringar på en bakgrundsbild man lagt in i kartan. Där kan man göra små markeringar när man är ute och rekar. Det kan vara snabbare att göra det än att ändra de riktiga kartsymbolerna. Sen ska det spara batteri också.

Läs mer om OO Mapper för Android.

Är det någon annan som har erfarenhet av OOM i Android? Skriv gärna en kommentar.

Fortsättning följer när jag varit ute och rekat…

UPPDATERING:

Det är bara att erkänna. Jag fixade inte OpenOrienteering Mapper. Det blev till att reka med papper och penna för och sedan rita i Ocad, som jag är van vid. Det är ju ett väldigt litet projekt så jag tror det var snabbare att göra så här än att lära mig använda ett nytt program.

Jag gav det nog inte riktigt chansen för jag ville att det skulle fungera smidigt direkt. På telefonen hade jag tänkt mig använda GPS:en men jag fick aldrig det att fungera. Jag läste nog inte på tillräckligt utan trodde att det skulle fungera med grundmaterialet i SWEREF99 TM men så lätt var det inte. Sen orkade jag inte lära mig vad de olika verktygsikonerna betydde.

Hemma på datorn tyckte jag det gick bättre med OpenOrienteering Mapper när jag fixade med grundmaterialet. Där kan jag tänka mig att använda det igen. Om jag använt det mer hemma på datorn kanske det också är lättare att använda det på telefon eller surfplatta.

2 thoughts on “Så använder jag OpenOrienteering Mapper på Androidtelefon”

  1. OOM är skönare att renrita i än OCAD, MEN är stundtals kraschbenäget, nån gång i veckan kraschar det.

    Har inte heller fått GPSen att funka, har för mig det är en välkänd bugg.
    Och ja, penna måste man ha!

Lämna en kommentar

