Test av livetracking med Livelox

livelox

Testade livetracking med livelox-appen på en cykeltur. Verkade fungera fint. GPS-spåret hackar till lite några gånger men det beror antagligen på dålig satellitmottagning. Se uppspelning.

I senaste Skogssport finns en artikel om Livelox som beskrev tjänsten. Jag tar mig friheten att lägga ut artikeln här nedanför. Den går inte att läsa på nätet och att köpa lösnummer tror jag inte går. I första hand är tanken att Livelox ska användas till olika orienteringsarrangmang men den kan även användas till enskilda träningar.

Det är enkelt att komma igång, bara öppna appen och tryck på knappen för att spela in. Tyvärr finns ingen dela-knapp som skickar vidare en länk till sociala medier. Så vill man följa någon får man titta in på livelox.com. Ska man använda det på någon träningsorientering kan man ladda upp Ocad-filer på bana och karta. Jag tror man även måste lägga upp träningen i  Eventor. Riktigt intressant att följa hur detta utvecklar sig.

Jag känner dock väldigt få orienterare som kan tänka sig att ta med sin mobiltelefon ut i skogen när man orienterar. Många har ju däremot GPS-klocka så det gäller att få folk att ladda upp rutten så man kan titta i efterhand. Det finns och har ju funnits liknande tjänster (RunOway, OPath, Mapandcoach) och ett gemensamt problem tycker jag har varit att så få laddar upp sin GPS-rutt. Jag tror att arrangörerna behöver erbjuda att göra det här direkt på tävlingen för att det ska bli fler. De flesta verkar nöja sig med att titta hur man själv har sprungit.

Kartorna som visas i Livelox hämtas från orienteringsförbundets nya kartdatabas, Omaps. Finns ingen karta i Omaps hämtas karta som någonladdat upp i sitt DOMA-arkiv och i tredje hand visas Googles karta.

livelox1

livelox2

Lämna en kommentar

