Så här kan man sälja orienteringskartor

Bild från metria.se

Jag läser på Metrias blogg att de har börjat sälja fastighetskartan i kmz-format så man kan öppna den i Google Earth. Man skriver att den är perfekt att använda vid löprundan eller fjällturen. Ett område på 3×3 km kostar 587 kr om man köper det digitalt. Köper man en tryckt version kostar 4×8 km 250kr. Dyrt tycker jag.

Jag tänker på att en orienteringskarta hade varit så mycket bättre. Om vi hade en liknande tjänst för att sälja orienteringskartor tror jag vi hade kunnat nå ut med dem till så många fler som rör sig i skog och mark. Försäljningen av orienteringskartor är nu så blygsam att jag tycker vi borde släppa de fria för vem som helst att ta del av. Kan de göras tillgängliga på detta sätt kan jag istället tänka mig att betala en slant så länge de är lätta att få tag i.

Det finns ett embryo till en tjänst för att sälja orienteringskartor, Hitta orientering, som orienteringsförbundet ligger bakom. Den är dock fortfarande efter ganska lång tid bara i uppstartsfasen. Det är några kartor som finns att köpa men frågan hur många det kommer säljas den vägen.

Den dyraste kartan jag hittar på hitta orientering kostar 50 kr. Alltså långt mindre än vad Metria tar för fastighetskartan. Här borde alltså finnas pengar att tjäna för orienteringsklubbarna. Några saker bör man dock göra:

  • Man bör kunna välja vilket område man vill ha. Även om det idag innehåller flera kartor.
  • På många ställen behöver man lägga ihop närliggande kartor till större områden. Detta kan bli ett problem om olika klubbar äger kartorna men här behövs samarbete.
  • Kartorna måste gå att köpa både utskrivna och i diverse digitala format så de går att använda på så många sätt som möjligt.

Vad säger ni? Är detta något att satsa på? Jag tror det blir riktigt svårt att få klubbarna att ladda upp sina kartor och göra de anpassningar som krävs. Till exempel lägger dem i rätt koordinatsystem om sammanfogar närliggande kartor. Det behövs någon eller några som hjälper till med detta. Finns det någon driftig entreprenör inom orienteringen som kan ro iland detta?

One thought on “Så här kan man sälja orienteringskartor”

Lämna en kommentar

