DM-sprint – eftertankar

När jag tittar på resultaten så var banlängderna lite i kortaste laget. Några segrare hade under 12 minuter och de flesta hade under 13 minuter. Jag hade tittat på banlängder och segrartider från sprint-DM de två senaste åren. Där var det väldigt få som hade under 15 minuter och den enda dam som hade haft det stekte hamburgare i år. Därför hade jag dragit ner på banlängderna på årets tävling trots att vi hade ett tävlingsområde som inbjöd till hög fart. Tyvärr hade jag ingen eller dålig koll på tidigare års banor eller tävlingsområde. De var uppenbarligen inte så snabba som våra.

DM 2013_2

Strecket till första kontrollen för en del täckte tyvärr en väg. Det går inte att kontrollera småsaker nog många gånger.

Vi använde bara 36 kontroller. Även för att vara sprint hade vi ett väldigt litet tävlingsområde så kontrollerna kunde användas av flera klasser. Min uppfattning efter att varit i tävlingsområdet en del under tävlingen var att det fungerade bra och att det räckte med kontroller. Jag tror inte att det var ett problem att man fick vänta när någon annan stämplade. I ett sånt här område är det ju inte kontrolltagningen som är det svåra så det gör inget om en stämplande tävlande röjer kontrollen.

Det man hade kunnat göra med fler kontroller är att skapa fler kortsträckor och mer kontrollplock. I det här området med många stora gräsytor tror jag inte det hade gett så mycket svårare orienteringsmoment, eller?

Ett tag funderade jag faktiskt på om man skulle ha kartbyte för att utnyttja de bästa området maximalt.

Alla kontroller
Alla kontroller

Kanske skulle vi jobbat mer med förbjudna områden eller staket för att skapa orienteringsproblem. Det är ju en avvägning med hur mycket arbete man vill lägga ner i förhållande till vad det ger i bättre banor. Det blir ju en del jobb att snitsla eller sätta ut staket.

Det är alltid kul och intressant att höra synpunkter på banläggningen men det är tyvärr svårt att få reda på så värst mycket. Jag ska läsa vad som skrivs i enkäten på Eventor. Tyvärr tror jag inte att så många kommer att svara på den.  När enkäten är stängd kommer jag redovisa resultatet här på bloggen.

Det kan mycket väl hända att jag fyller på här med mer om jag kommer på något mer. Kommentera gärna om ni har någon synpunkt på banläggningen eller något annat om tävlingen.

3 thoughts on “DM-sprint – eftertankar”

  1. I egenskap av bankontrollant vill jag ge dig Jonas beröm för bra arbete. Jag ser hellre banor på 12 minuter än uppåt 17-18 minuter som ofta är fallet. Det heter ju sprint och när banorna närmar sig 20 minuter tappar man den disciplinen och det börjar likna medeldistans.

  2. Som åskadere bevittnade jag tävlingen i tävlingsområdet (bland husen). Det såg kul och framförallt fartfyllt ut. Det är väl också tanken med just sprint att det ska vara fart, men även klurigt. Det tycker jag du också hade fått till bra utifrån det begränsade området. Längre bana i området hade behövt ett kartbyte. Men nu var det 3 tävlingar för många på mindre än 36h och sprint, som troligtvis sliter mest på kroppen av distanserna, behöver inte vara mycket längre, då blir det mer uthållighet. Det jag hörde i eftersnacket var att tävlingen kanske blev lite väl löpbetonad pga all gräsyta-löpning. Nu vet jag inte hur höjden NÖ om starten ser ut i verkligheten men på kartan ser den tuff, svår och rolig ut. Tätt med kontroller där och segrartiderna hade varit något längre.. Kanske haft starten direkt i anslutning vid målet? Kul med ”publikkontroll”! Inspirerande med *Voukatti-banläggningen* med förbjudna områden – även där kunnat expandera mycket mer och dragit ett buskage eller liknande över en gångväg som man inte ser förrän man är där om man inte kollar kartan noga. Men kul initiativ. //Zaltarn

    1. Kul med synpunkter och kommentarer. Höjden NO om starten är ganska risig och sen håller de på att förbereda bygge uppe på så jag vet inte riktigt hur bra kartan är. På sprint tycker jag i alla fall det bör vara lättlöpt och det är det inte.

Lämna en kommentar

