Förbjudna områden på DM-sprint

Jag har ju varit banläggare för DM-sprint för Västergötland. Tävlingen gick på Restadområdet i Vänersborgs utkant. Området tycker jag är ganska lätt. De vägval som blir är med få undantag höger eller vänster om ett hus. Väljer man rätt väg kan man som bäst tjäna någon enstaka sekund. För att skapa lite svårare orienteringsmoment valde jag att lägga in några nya förbjudna områden. På kartan markerade vi det som tomtmark för att det inte skulle bli för rörigt med mycket banpåtryck. Det skulle bli kontrollringar, kontrollsiffror, sammanbindningslinjer och förbjudna områden i en enda röra. Omöjligt att se i tävlingsfart. Sen hade vi heldragen snitsel runt om dessa områden. I verkligheten såg det ju ut som en likadan gräsmatta som den man fick springa på alldeles bredvid.

VM i Finland i år använde de sig av staket av samma anledning men jag tyckte det var svårare att få tag i staket än snitsel. På grund av att det var nysått gräs på några ställen blev det dessutom betydligt mer snitsel än jag hade tänkt.

Här har jag markerat de förbjudna områdena. De som är markerade med en etta var de jag tänkte ha från början. De två områden där det var nysått gräs är markerade med tvåor. Klickar man på bilden blir den lite större.

Förbjudna områden

One thought on “Förbjudna områden på DM-sprint”

Lämna en kommentar

