Så redigerar du OpenStreetMap

För att komma igång med redigering av OpenStreetMap måste man först registrera ett konto. Alternativt loggar du in med något annat konto från Google, Yahoo eller något annat. Sen är det bara att köra igång. Zooma in ett område du vill ändra eller lägga till något i och klicka på redigera.

Då får du upp ett flygfoto som bakgrund och kan rita utifrån det. Det finns några enkla rit-funktioner för punkter, linjer och områden som man kan använda direkt i webbläsaren. Har man ritat ett objekt är det sen bara att redovisa vad det är för något så det visas rätt symbol på kartan. Man kan även lägga till en hel massa annan information om objektet. Ett bra tips är att kolla i hjälpen för att få reda på hur man taggar de olika objekten.

Ett annat sätt är att ladda upp GPS-spår som man spelat in med en egen GPS-enhet. Det är väl mest användbart för vägar och stigar. Jag har en klocka (Garmin Forerunner 305) som jag använt för att spara stigar som jag cyklat.

Jag har ritat in några byggnader och fotbollsplaner utifrån flygfotot. Det är tyvärr stor skillnad i kvaliteten på flygfotot. I Trollhättan är det mycket bra och det är inga problem att rita in byggnader och annat utifrån det. I Vänersborg däremot är det riktigt dåligt. Jag hade tänkt att rita in skidstugan men det var helt omöjligt, den syntes inte ens på flygfotot.

Men det har varit roligare att rita in och uppdatera motionsspår med hjälp av GPS-spår. Jag har haft GPS-klockan med mig när jag har cyklat MTB och sedan läst av den hemma i datorn. Sen kan man ladda upp en gpx-fil till OpenStreetMaps redigerare. Där visas GPS-spåret som bakgrund och man kan ändra eller lägga till stigar utifrån det. En annan fördel har ju varit att jag fått ett par träningspass när jag samlat in GPS-spåren för de olika motionsspåren. Min plan är att rita in alla motionsspår och elljusspår runt om i Trollhättan, än så länge har jag fixat med Slätthult, Öresjöspåren, Knorren, Lextorp och TSOK:s spår vid skidstugan. Elljusspåret på Sandhem finns i en GPS-fil i datorn.

Jag hade helst velat att man kunde importera GPS-spåret direkt som ett linjeobjekt. Det kunde man sedan tagga på rätt sätt men det har jag inte hittat att det går att göra. Ett annat problem jag har haft är hur jag ska göra skillnad på elljusspår och andra motionsspår. Jag har inte hittat något sätt att redovisa det annat än att skriva det i namnet på stigen men det känns inte helt bra. Jag behöver tips.

Här är motionsspåren jag ritat in:

Skidstugan före redigering
Skidstugan före redigering
Skidstugan efter redigering
Skidstugan efter redigering
Knorren före redigering
Knorren före redigering
Knorren efter redigering
Knorren efter redigering
2 thoughts on “Så redigerar du OpenStreetMap”

  1. Jag har också importerat GPX-filer men jag skulle vilja markera dem och byta till rätt symbol. Det har jag inte lyckats med. Tips? Nu har jag fått rita av linjerna från GPX-spåret.

Lämna en kommentar

