Ska man redigera kartan i OpenStreetMap eller Google Maps?

Jag har tidigare testat att göra ändringar med Google Mapmaker. Nu har jag även testat att ändra lite i OpenStreetMap. Mer om det i kommande inlägg. OpenStreetMap är en fri karta som vem som helst får använda hur som helst. Det fungerar ungefär som Wikipedia, vem som helst får göra ändringar, hela världen finns med och detaljrikedomen skiljer sig en del åt på olika ställen. Vill man ladda ner kartan kan man antingen välja ut ett område eller så laddar man ner hela världen. Då blir det 27 GB kartdata.

Nu till frågan, ska man redigera kartan i OpenStreetMap eller Google Maps?

Man kan tycka att Google gott skulle kunna fixa sina kartor själva eftersom de tjänar pengar på dem. I så fall får man väl godta att kartan inte är så bra i alla avseenden som man kanske önskar. Både att det finns fel i kartan och att det saknas saker som man själv tycker är viktigt.

Visst finns det de som tjänar pengar även på kartdata från OpenStreetMap. Ska man då gynna dem? De har i och för sig förädlat kartdatan och lagt ner en del tid på sin kartprodukt. Jag har inte koll på hur många som använder OpenStreetMap men det borde vara klart färre än Google Maps. Till viss del beror det nog på att kartan har sina brister. Den kan vara väldigt detaljerad och uppdaterad i områden där det bor någon eller några entusiastiska kartredigerare medan den i andra områden inte alls är så bra. Google har ju köpt in kartdata så det är heltäckande med samma detaljeringsgrad överallt. Än så länge tycker jag den är klart bättre. Men ska jag verkligen uppdatera en karta som massor av folk använder men som ägs av ett skitstort företag som gör megastor vinst eller en karta som vem som helst kan använda helt fritt?

Vill man ha en riktigt bra karta tycker jag nog man kan bidra på något sätt om det förbättrar upplevelsen av kartan. Oavsett om det är Google som äger den eller om den är fri. Jag skulle vilja ha ett sätt där man kunde uppdatera både Google maps och OpenStreetMap samtidigt. Eller om det på ett enkelt sätt gick att kopiera över kartdetaljer mellan kartorna.

Jag har kommit fram till att jag bidrar gärna till båda för att de ska bli bättre. Sen hoppas jag att Lantmäteriet och kommuner som har mycket kartinformation kan se fördelar i att bidra med sin data till OpenStreetMap. Från kommunernas sida tycker jag att deras kartdata är till för de boende i kommunen så kan man ge dem och besökare en bättre karta över sin kommun så är det väl utmärkt. De gör ändå inga stora pengar på att sälja exempelvis vägar, byggnader, vattendrag och liknande. På samma sätt som jag tycker kommunerna bör hålla koll på att det som skrivs om kommunen på Wikipedia bör de också se till att grundläggande kartinformation är korrekt på OpenStreetMap.

OK, även om jag gärna bidrar jag jag rädd att det inte kommer bli så mycket mer än det jag gjort. Jag tar mig nog inte tiden att göra det helt enkelt.

One thought on “Ska man redigera kartan i OpenStreetMap eller Google Maps?”

Lämna en kommentar

