Google Map Maker i Sverige

Nu har Google släppt Map Maker i Sverige och jag var nyfiken på att testa. Här ska man själv kunna lägga till och ändra i kartan på Google Maps. Tänkte att det skulle vara kul att lägga in lite stigar och annat i närheten av där jag bor. Men jag blev besviken. Trodde det borde gå att importera GPS-spår så man snabbt och enkelt kunde skapa stigarna men det går inte. Vad jag förstår måste man gå en omväg och lägga in de som bakgrundsbilder (overlays) och sen rita av dem. Ska det vara så är jag inte så sugen på att dela med mig av ”mina” stigar. Eller har jag missuppfattat det? Någon som har erfarenhet och vet hur man gör?

Jag testade i alla fall att lägga till Slusscaféet i Trollhättan och nu finns det med på Google Maps.

UPPDATERAT: Om man vill bidra till bättre kartor på nätet tycker jag nog ändå det är bättre att jobba med OpenStreetMap. Ett stort företag som Google borde kunna rita eller köpa in bra kartor själva. I närheten av där jag bor är den dessutom redan mer detaljerad än alla de andra kända kartorna på webben.

Länk till Google Map Maker
Länk till post på Google LatLong blog

One thought on “Google Map Maker i Sverige”

Lämna en kommentar

