Öppna kartdata i Sverige ?

Gränssnittet 2-2013

I Lantmäteriets kundtidning Gränssnittet nummer 2-2013 finns några artiklar om öppna kartdata. Några av våra grannländer har redan tagit steget och släppt sina kartdata fritt och diskussioner förs om att göra samma sak i Sverige. Noterbart är att i alla artiklar nämns bara fördelar med att öppna sina data. Jag tycker det vore riktigt bra om kartdata släpptes fritt. Även om ajourhållningen till stor del finansieras med avgifter tror jag att samhället totalt sett kommer tjäna på det. Jag gissar att det till stor del av andra myndigheter som köper kartdata.

Eftersom Lantmäteriet inte har lagt ut artiklarna på sin hemsida tar jag mig friheten att lägga ut en PDF med artiklarna om öppna kartdata.

Lämna en kommentar

