Träning på autoskapad karta

Tråkigt när man har en karta som är mindre än en vecka gammal och det finns redan nya hyggen som inte är med. Nu är i och för sig materialet från laserskanningen äldre än så. Jag vet inte riktigt men jag gissar att det är cirka två år gammalt. Se och läs mer om kartan.

Annars var kartan ungefär som jag trodde innan. En del höjder stämde bra och andra mindre bra. Det blir nog sämre i ett så här flackt område där det blir en del höjder som inte riktigt når upp till till rätt höjd. I mer kuperad terräng spelar ofta en höjdkurva inte så stor roll. Det mesta var i alla fall med även om det ibland så lite konstigt ut.

Träningsbana med GPS-rutt
Träningsbana med GPS-rutt

Branterna tyckte jag stämde bra även om det på något ställe borde ha varit någon mer. Även det gula tyckte jag stämde bra men här hade det varit bra att ha de tydliga kanterna som det är runt åkermark. Det är en väldigt ljus gul färg som ibland var svår att se när jag sprang. Det gula ligger ju i bakgrundsbilder så det går att redigera dem. Jag ska se om det kan bli bättre om man ändrar till en lite starkare gul färg.

Det gröna tyckte jag redovisades ganska bra även om det ljusgröna inte alltid stämde. Ibland var det fint där det var ljusgrönt och ibland var det ganska svårt att komma fram där.

Sammantaget tyckte jag att kartan var helt OK. Även om den inte går att använda till teknikträning så kan den vara bra för att komma ut i områden där man inte skulle springa när det inte finns någon karta. Man kan ju även se var det är fint och var terrängen är sämre och välja löpväg efter det.

5 thoughts on “Träning på autoskapad karta”

  1. Tjusig karta! Orienteringstekniken verkar det inte heller vara något fel på trots vinterstiltje i teknikträningen (?).
    Inspirerad av dina inlägg har jag ikväll gjort min första egna karta mha laserdata och karttapullautin. Men jag får inte till det med höjdkurvorna. Önskvärt är 5 m ekvidistans, men vad skall jag ställa in för värde i ini-filen för att lyckas med det?

  2. Hej på dig! OL-tekniken funkar väl OK om det går sakta…
    Jag blev nyfiken själv på hur man gör 5 m kurvor så jag slängde i väg frågan till han som gjort programmet. Fick detta svar:
    ”Well,,no, but you can in ini set coordzfactor = 0.5 to scale all z values, then final interval ends up 5m in real world meters. Just remember to scale cliff and vegetation parameters accordingly (use half of the original values) to detect them as before. Alternatively you can use lastools las2las parameter -scale_z 0.5 to make new laz file with scaled z values. Or alternatively you can make map in one folder with normal z values and in other folder on scaled values, them copy contour/dotknoll dxf stuff from scaled tem folder to normal temp and re render map, so you should get 5m countours (or import to ocad contours form other folder than the rest of the files.
    Similar way you can make 1.25m controus or 2m controus or what ever.”
    Hör gärna av dig om du testat mer.

  3. Hur har du fått in åkrar och tomtmark? Ritat in för hand eller från Lantmäteriets fastighetskarta på något sätt? I Finland finns ju väldigt bra material att hämta gratis för att få in sånt som karttapullautin missar. Vore intressant om man kunde använda fastighetskartan direkt i ocad och komplettera med.

    1. Hej, kul med frågor.
      För att få med annat än det Karttapullautin tar fram har jag använt kartdata från kommunen. Jag har importerat detta till ocad som dxf-filer och konverterat till rätt karttecken.
      Ett tips om man får kartdata från kommun eller från annat håll är att ha dem i samma koordinatsystem som laserdatan. Laserdata från NNH är i SWEREF99 TM och importerar man annat i samma koordinatsystem hamnar det automatiskt på rätt ställe.

Lämna en kommentar

