Så använder man Karttapullautin

Uppdaterad: 2015-04-15. Vanliga frågor finns nu längst ner.

Uppdaterad: 2013-12-15. Jag ser i besöksstatistiken att detta inlägg är hyfsat populärt så nu har jag skrivit om den helt. Den förra texten var ganska föråldrad.

Vad behöver man?

I Sverige är det antagligen vanligast att man har laserdata som las-filer från Lantmäteriets laserskanning. Karttapullautin vill däremot ha xyz-filer. När man laddar ner Karttapullautin följer ett litet program som konverterar las-filer till xyz-filer som heter las2txt.exe.

Hur gör man?

Man lägger filerna som kommer med Karttapullautin i samma mapp som sin las-fil. Dra sedan las-filen till pullauta.exe för att kartan ska börja genereras. Det öppnas att fönster där man ser hur processen går. Det skapas en hel del filer.

Vad får man?

En bild, pullautus.png som visar allt, höjdkurvor, branter och vegetation men inga gropar. Pullautus_depr.png visar gropar med lila färg. Dxf-filer med höjdkurvor och branter som kan importeras till Ocad och andra bilder med bara vegetation som kan läggas i Ocad som bakgrund.

Efter Karttapullautin

Finjustera resultatet

I pullauta.ini kan man justera hur kartan ska genereras. Man ändrar genom att öppna pullauta.ini-filen i en vanlig texteditor, t.ex anteckningar som följer med Windows. Till exempel hur grönt och gult ska redovisas. Här behöver man nog använda ett område där det redan finns en modern orienteringskarta för att det ska bli bra. Det enda jag ändrat är dock lutningen på meridianerna. I västsverige bör det vara ca 3 grader och lutningen ska vara negativ så man skriver i -3.

Har man hittat bra inställningar kan man så klart återanvända ini-filen om man gör fler kartprojekt i samma terrängtyp.

Det finns inställningar som ska göra att vegetation visas bättre och byggnader och annat ska inte visas som vegetation. I olika terrängtyper kan man behöva ändra så man får till det gröna på ett bättre sätt. Det finns en beskrivning som beskriver det.

Bakgrundsbild

Det skapas ett par olika bilder. I pullautus.png finns allt med, både höjdkurvor, meridianer och vegetation, pullautus_depr.png visar gropar med lila färg. I vegetation.png är bara vegetationen med (grönt och gult) och det är dessa jag har använt. Ocad 9 kan tyvärr inte använda png utan de måste göras om till tiff-filer. För att man ska slippa passa in bilderna själv använder man vegetation.pgw men man måste ändra namn på den till vegetation.tfw. I Ocad 10 kan png-filer användas som bakgrundsbilder.

Vektorfiler

Jag har importerat dxf-filer med höjdkurvor och annat i Ocad och lagt bilderna som bakgrundsbilder. I filen dotknolls.dxf finns punkthöjder (i lagret dotknoll) och u-gropar (i lagret udepression). Det finns även två lager som innehåller punkthöjder och gropar som ligger på eller väldigt nära höjdkurvor, uglydotknoll respektive uglyudepression). c2g.gxf och c3g.dxf innehåller passerbara respektive opasserbara branter.

Filen out2.dxf innehåller höjdkurvor (contour = vanlig höjdkurva, contour_index = stödkurva och contour_intermed = hjälpkurva). Intressant är att hjälpkurvor bara ritas ut i flack terräng, i brantare lutning är det vanliga höjdkurvor istället. Det är ju inte rätt enligt kartnormen men tycker man det är jobbigt kan man ju göra contour_intermed-lagret till vanlig höjdkurva.

Batch

Man kan köra flera las-filer samtidigt i en batch. Då får man göra lite inställningar i ini-filen. Dels sätter man batch=1. Man måste också ange vilken mapp man lägger las-filerna, som default heter den ”in”. Det valde jag att kalla den så slapp jag ändra. Har man en dator med flera processorkärnor kan man snabba upp det genom att köra flera processer samtidigt. Då sätter man processes=antalet processorkärnor som datorn har.

Man ska också välj vad som ska sparas. Som standard sparas bara bildfilerna pullautus.png och pullautus_depr.png. Jag ville även ha vektor-filerna och det finns en inställning där dessa sparas men jag fick det inte att fungera. Istället valde jag alternativet att spara alla filer som skapades, även temp-filer. Det blir ganska mycket extra filer och en del blir ganska stora men man kan ju ta bort det man inte behöver.

Hur lång tid tar det?

Min dator har några år på nacken och den är inte så snabb. När jag körde en batch med 9 las-filer från Lantmäteriets laserskanning tog det ungefär 70-80 minuter/fil. När jag kör en fil i taget känns det som det går fortare.

Annat kartmaterial

Har man tillgång till annat kartmaterial som man vill importera måste man tänka på att ha det i samma koordinatsystem som las-filerna. Från Lantmäteriet får man de i SWEREF99 TM.

Se exempel

Jag har gjort en karta söder om Trollhättan, Rämje-Lindveden. Och en norr om Vänersborg, Ursand-Timmervik.

Läs mer

Länkar:

Vanliga frågor

Jag får ibland frågor om rör detta. Här ska jag försöka svara på dem.

  • Hur gör man höjdkurvor med 1 m ekvidistans ?
    Svar: Jag är osäker på om man kan göra det med Karttapullautin. Med Ol laser är det lätt som en plätt. Länk till Ol laser.
  • Tycker det har blivit lite för mycket grönt. Att ändra inställningar känns inte helt intuitivt. Har du något tips?
    Svar: Jag tycker också det blivit lite för mycket grönt för mig men inte testat så mycket mer. Jag antar att det är höjden på vegetationen man ska justera. Testa på ett litet område. Jag tror det är värdena 1-5 meter resp. 5-9 meter i zone1 och zone2.
15 thoughts on “Så använder man Karttapullautin”

  1. Har läst din, mycket bra information, om kartapullautin sedan hösten 12, även Jokakim Svensks ”manual” den är också lättförstålig, men jag har kört fast på en sak:
    Hur får undviker man dom vita skarvarna (utan färg) mellan 2½km rutorna i vegetationsbilderna. Dom har blivit rätt störande nu när kartan blir större och större.
    Jag har inte fått igång bath-körning.
    Tack för en bra sida som du gör!
    Mvh /Clas K

    1. Hej, kul att du hittat hit. De där vita skarvarna har jag inte heller lyckats få bort. Det känns som det är 8-10 meter mellan rutorna. Jag har faktiskt inte brytt mig om det, men lite irriterande är det.
      Ska se om jag kan beskriva batch-körning lite bättre , visa mina inställningar mm. Återkommer om det.

      1. Om man tittar på dom ”finska kartorna” på kartapullautins facebooksida, så verkar det gå att göra helt söm-lösa stora kartor! Men jag fattar inte hur jag ska göra det söm-löst… (batch?)

      2. Kör man en batch med flera filer samtidigt sitter höjdkurvorna ihop men bilderna med vegetation blir inte bättre. Det blir en vit kant runt bilderna, jag har dock inte testat vad som händer om man beskär bilderna i något bildbehandlingsprogram.
        Jag har fått det här glappet även om jag gör höjdkurvor i Topocad.

  2. När jag laddar ned Karttapullaution nu så kommer inte ”las2txt.exe.” med som behövs för att göra mina LAS-filer till XYZ för dom behöver vara i XYZ för att det ska funka? Vart kan man få tag på det lilla programmet?

      1. Ledsen att jag frågar igen men filen som visade hur man beställer laserdata verkar vara gammal och stämmer inte med deras hemsida… Redan vid punkt fyra i guiden så finns inte den angivna sida?? Tror/Vet du om det finns någon ny version?

  3. När jag beställde Laserdata fick jag de i rar filer. Hur gör jag om de till LAS filer för att sedan använda i Karttapullatin

Lämna en kommentar

