Test av nya Karttapullautin

För ett tag sedan testade jag Karttapullautin. Efter det har programmet blivit helt omarbetat och är nu helt automatiskt. Karttapullautin skapar bilden som visas nedan utan gropar, en liknande bild men där negativ kurvbild (gropar) är violetta samt dxf-filer med höjdkurvor och branter som man kan importera till Ocad. Jag använde ett område där det finns en bra karta för att se skillnaden och jag tycker det fungerar väldigt bra. Tyvärr kommer inte vägar, byggnader och lite annat med.

I detta test har jag använt standardinställningarna men det är nog bara lutningen på meridianerna som behöver justeras. Sen ser det lite konstigt ut utmed strandlinjen till Vänern men det kan man ju redigera om man läser in filerna i Ocad. Man kan justera en hel del, t.ex. hur programmet räknar ut vad som ska vara gult och grönt, vilken ekvidistans det ska vara och hur lutningen ska vara när branter ritas ut.

De användningsområden jag ser är ju självklart att skapa träningskartor där det inte finns orienteringskartor idag. Kolla över områden där man skulle kunna rita nya kartor. En stor fördel vore ju självklart om man kan få tag i vägar, kraftledningar och byggnader. Vattendrag hade också varit bra att kunna få med på kartan, på mitt område är det en bäck som är ganska bred och den passerar man inte var som helst.

Länk till Karttapullautin.

Kartan från Karttapullautin
”Riktiga” kartan från 2010 ritad av Anders Sjögren
3 thoughts on “Test av nya Karttapullautin”

Lämna en kommentar

