Filarkiv till OCAD-kartor

Diverse OCAD-filer som kan vara bra att ha. Alla filer är sparade i OCAD version 9.

Startfil, banläggning:

Jag tycker inställningarna är lite konstiga om man väljer ny banläggningsfil direkt i OCAD så jag har gjort en egen startfil där jag ändrat storleken på symbolerna. Till exempel har jag minskat storleken på kontrollringar, start och mål. De är dock fortfarande inom kartnormens standard.

Startfil 1:10 000 – om kartan är sparad i skala 1:10 000.

Startfil 1:15 000 – om kartan är sparad i skala 1:15 000.

Ramar:

ramar

Jag har gjort en ”karta” med ramar att använda till kartor i OCAD. En version för kartor sparade i skala 1:10 000 och en för 1:15 000. Det finns olika storlekar om man vill skriva ut i skala 1:5 000, 1:7 500 eller 1:10 000.

Markera den ram du vill ha och kopiera in den på din karta. Ska du göra utsnitt ur en större kartdatabas kan du kopiera den dit och sedan göra utsnittet innanför ramen.

Ramar 1:15 000

Ramar 1:10 000

Norrpil:

Norrpil – Tror denna finns med i OCAD:s exempelfiler som följer med programmet.

Loggor:

SOFT-logga

OCAD-logo

Kartinformation:

Namn på kartan, faktaruta

Teckenförklaringar:

Sprintnormens tecken

”Vanliga kartnormen”

Symboluppsättningar:

OCAD:s hemsida finns ett helt  gäng symboluppsättningar till olika typer av kartor och lite annat att ladda ner.

UPPDATERAT: Jag har uppdaterat startfilerna till banläggning, tidigare fungerade det inte när man ville visa kontrollbeskrivningen på kartan. Det berodde antagligen på att jag kopierat alla violetta symboler från en annan karta.

One thought on “Filarkiv till OCAD-kartor”

Lämna en kommentar

