Rekognosering från fågeltornet

När jag skulle rita kartan vid Sjövallen i Vänersborg var där bara ett helt vitt område där kullen med pulkabacken är. Kullen var ganska ny då så de hade inte fått med den på underlaget jag hade fått från kommunen. Hur ritar man in en så här stor höjd från ett vitt papper?

Jag började med att försöka ta reda på hur hög den var genom att gå upp i fågeltornet som står vid stigen norr om kullen. Det var lättare att bedöma höjden på tornet och när jag var där upp fick jag det till att kullen var lika hög. Alltså hade jag fyra höjdkurvor att rita kullen med. Sen var det till att gå runt och ta kompassriktningar från de säkra punkter som fanns runt omkring för att få ut formen på höjdkurvorna, det underlättade ju en hel del att det var så bra sikt i området.

Jag hade dessutom hjälp av flygfoton från kommunen och Google Maps för att få med träd, annan vegetation och stigarna runt omkring. Efter jag ritat in det i datorn gick jag sedan dit igen och justerade tills jag var nöjd. Jag tycker det blev ganska bra, eller vad tycker ni?

One thought on “Rekognosering från fågeltornet”

Lämna en kommentar

