Kartritning, stadskartan i Vänersborg

Tänkte visa hur några delar av kartunderlaget till kartan över centrum såg ut och hur det såg ut efter jag rekognoserat. I de här områdena var jag ute två gånger eftersom det var svårt att få med allt direkt och samtidigt få det läsbart. Här visar jag dock bara första rekningen.

Jag hade fått underlag från kommunen i DXF-filer som jag importerade i OCAD och bearbetade så det blev rätt symboler på det mesta. En del detaljer som jag inte var säker på vad det var fick också vara kvar som violetta, gula, gröna och ibland även svarta streck och punkter. Även lyktstolpar och annat som kunde vara till hjälp vid rekognoseringen fick vara kvar.

Jag ritade med några olika färger och använde förkortningar för att komma ihåg vilka symboler det skulle vara på olika ställen. Det genomskinliga pappret som jag ritade på köpte jag på bokhandeln och var lite vattenkänsligt så det var inte helt optimalt men det fungerade om man var lite försiktig. När jag var klar skannade jag det och la in det som en bakgrundsbild i OCAD och ritade efter den.

Mariedal underlag
Mariedal rekognoserat
Mariedal färdig karta
Torpa underlag
Torpa rekognoserat
Torpa färdig karta
3 thoughts on “Kartritning, stadskartan i Vänersborg”

  1. Skoj att se hur du gör. Men borde inte ocad på en surfplatta vara framtiden? Microsoft kommer ju med en med win8 som det borde gå att köra ocad på. Men det är kanske svårt utan mus?

Lämna en kommentar

