Banläggningsprogram för orientering

Uppdaterad 2013-10-07
Det finns några olika program att använda när man lägger orienteringsbanor. Jag tänker inte betygsätta dem för det enda jag testat är OCAD. Det har jag i och för sig använt ganska mycket och även om det är ganska smidigt finns en del brister. Speciellt tänker jag då på när man lägger gafflade stafettbanor men det har jag skrivit om på annat håll. I alla kan man använda både kartor gjorda i OCAD (ocd-format) och bildfiler.

OCAD
Det program jag använder. Det är ett helt kartritningsprogram där det även finns en en version som bara innehåller banläggningsdelen.

Condes
En enklare version finns gratis medan fullversionen kostar 300 EUR

Purple Pen
Gratis. Jag har inte testat men vad jag har hört att det är smidigt och enkelt att använda, åtminstone till träningar.

O-course
Banläggningsprogram för Mac. Går inte att köpa ännu men det finns en gratis beta-version.

Sen har jag hört en del som ritar in banor i bildredigeringsprogram och Powerpoint och det kanske är smidigt om man bara lägger någon enstaka bana per år och kraven på kvalitet inte är så hög.

 

One thought on “Banläggningsprogram för orientering”

Lämna en kommentar

