SM-stafett – analys H21

Jag har kollat igenom de flesta av vägvalen jag har samlat ihop och tänkte försöka analysera lite hur löparna har sprungit och hur gafflingsvarianterna har skiljt sig åt. Tyvärr har inte så många ritat in eller laddat upp sina vägval så det är lite svårt att göra en bra analys. Jag nöjer mig med att kolla på herr och damklasserna och nu har jag kommit till H21-klassen.

Jag börjar med att gå  igenom hur gafflingarna skiljde sig åt i tid. Vi hade ju försökt att göra varje gafflingsavsnitt så lika som möjligt i tid men i en del fall lyckade vi inte riktigt bra.  Jag har nöjt mig med att kolla tiderna på första och sista sträckan. Jag tror ändå jag får tillräckligt underlag. Genomgång av sträcktiderna (excel)

Vi började med en lång sträcka till den första kontrollen som var 3-gafflad. Som väntat var det långsammast att ha 31 men jag trodde inte det skulle skilja så mycket. Den tar över en och en halv minut längre tid än 75 som är snabbast medan 70 är ca 15 sekunder långsammare än 75. Här kan vi konstatera att William Lind som gick ut i ledning på sista sträckan hade den långsammaste varianten och trots att han är snabbast på den tappar han över minuten på de närmast jagande och är upphunnen redan där.

Första kontrollerna i H21

Efter radiokontrollen 35 har några två kontroller och några bara en innan nästa gemensamma som är nummer 90. Här verkar det som alla tre varianterna är så lika det går, det skiljer bara ett fåtal sekunder.

Andra gafflingsavsnittet

Efter 90 gick andra sträckan i stort sett direkt tillbaka till varvningen medan första och sista sträckan gjorde en sväng söderut. Antingen hade man 37-106 eller 61-33 innan 45 som var gemensam och förvarning till varvningen. Här var jag lite orolig att 61-33 skulle vara lite snabbare men med facit i hand är de helt jämna.

Tredje gafflingsdelen var 2-gafflad

Efter varvning var det åter 3-gafflat och återigen har William Lind den långsammaste varianten medan Graham Gristwood är ensam i tätklungan som har den snabbaste och får en liten lucka till de övriga.

107-49 är snabbast och 38-85 är ungefär 20-25 sekunder långsammare och 65-80 ytterligare halvminuten långsammare. Jag är lite förvånad över utfallet här då jag trodde att man med stiglöpning mellan 80-50 skulle kompensera att det var lite längre och bökigare terräng.

3-gafflat efter varning

Det fanns de som klagade på att det skiljde för mycket på gafflingarna i slutet av H21 och då främst på långsträckan (50-51-94) alternativt (50-83-94). Efter att ha analyserat sträcktiderna kan jag konstatera att de var så lika som de kan bli. Det skiljer bara en sekund mellan snabbaste tiderna på varje gafflingsalternativ och det var lika många, 14 st, som sprang på under 9 minuter. Sträckan 50-51 är för de snabbaste cirka 20 sekunder snabbare än 50-83 medan 51-94 är cirka 20 sekunder långsammare än 83-94. Varianten med kontroll 83 är 50 meter längre än om man har 51 men det vägs nog upp av att det är snabbare att springa uppe på de fina höjderna mellan 83-94. Mellan 51 och 94 är det betydligt mer undervegetation och tyngre att springa.

Denna långsträcka har bara första och sistasträckan

Efter kontroll 94 gör banan en ögla där man har tre eller fyra kontroller innan nästa gemensamma, 56. Snabbast på alternativet med fyra kontroller är Jerker Lysell och på det med tre kontroller Mats Troeng. Tyvärr skiljer det så mycket som 24 sekunder till Lysells fördel och då är Troeng ändå 21 sekunder före tvåan på sin variant, Gustav Bergman. Lysell är 5 sekunder före tvåan på sin gaffling, Henrik Löfås.  Tionde bästa tiden på Troengs gaffling var 45 sekunder efter medan tionde bästa på Lysells är 41 sekunder efter så med tanke på det är de kanske ganska jämna ändå?

Tanken var att den extra kontrollen skulle ta lite mer tid men tydligen räckte det inte. I längd är varianten med fyra kontroller 110 meter kortare. En enkel ändring för att få det jämnare hade varit att alla skulle ha haft nummer 82 istället för att det var uppdelat på 55 innan den lite längre sträckan till nummer 56. Å andra sidan kanske 20-25 sekunder inte är så mycket att prata om på 8 minuters löpning, eller vad tycker ni?

De två sista gafflingsavsnitten

Den sista gafflingen i H21 sträcka 1, 3 var 103 eller 57. Här visade det sig vara mycket jämnt, det skiljer bara en sekund mellan bästatiderna. Dock är det större spridning för de som har 103. Var den svårare? Tionde bästa tiden är 17 sekunder efter mot 8 sekunder för de som har 57.

Några vägval

Några i H21 har utnyttjat stigen till vänster och tagit en lång omväg mellan 37-106 alternativt 61-33. Jag tror dock att rakt på är bäst men löparna kanske har velat undvika det ljusgröna. Här är det Pavlo Ushkvarok som hade 2:43 på sträckan 37-106. Klart snabbast på det alternativet var Francois Gonon (2:19), följd av Erik Johansson, GMOK 2:26, Anders Holmberg, Järla (2:27) samt Erik Öhlund, UOK och Fredrik Johansson, IFK Ön (båda 2:28). Jag trodde man skulle tappa ännu mer än så men jag vet ju inte hur dessa sprungit.

Till den andra gemensamma kontrollen i H21, 90, som var nummer fyra eller fem beroende på gaffling, var det många som gick ut på vägen till höger. Kontrollen var inte speciellt svår med en kraftledning strax innan så det kanske var det ljusgröna som skrämde löparna. Det är dock ganska snabbt ändå så jag tror det är snabbast rakt på. Något belägg för det kan jag dock inte hitta i de fåtal vägval som jag har och för de löparna är tiderna ganska jämna.

Andra gafflingsavsnittet

Efter varvningen trodde jag att det skulle vara snabbast för att i H21 undvika vägen men till exempel till 65 verkar det vara likvärdigt. Tidigare hade vi kontroller som ännu mer inbjöd till väglöpning men nu trodde vi undvikit det. Erik Holmberg sprang vägen på 4,06 och Pavlo Ushkvarok sprang förbi startpunkten och hade 4,07. Håkan Öhlund sprang direkt in i skogen till 65 och hade 4,17.

Länkar:

Genomgång av sträcktiderna (excel)

Karta alla kontroller

Karta H21 alla gafflingar (PDF)

Länkar till vägval

Lämna en kommentar

